Логічні ігри та вправи з блоками Дьєнеша
Перед дитиною викладається кілька фігур, які потрібно запам'ятати, а потім одна з фігур зникає або замінюється на нову, або дві фігури міняються місцями. Дитина має помітити зміни.
Усі фігурки складаються у мішок. Попросіть дитину навпомацки дістати всі круглі блоки (усі великі або всі товсті).
Усі фігурки знову ж таки складаються в мішок. Дитина дістає фігурку з мішка і характеризує її за однією чи декількома ознаками. Або називає форму, розмір чи товщину, не виймаючи з мішка.
Викладіть три постаті. Дитині потрібно здогадатися, яка з них зайва і за яким принципом (за кольором, формою, розміром чи товщиною).
Покладіть перед дитиною будь-яку фігуру і попросіть її знайти всі фігури, які не такі, як ця, за кольором (розміром, формою, товщиною).
Покладіть перед дитиною будь-яку фігуру і запропонуйте їй знайти такі ж фігурки за кольором, але не за формою або за формою, але не за кольором.
Викладіть перед малюком ряд фігур, чергуючи їх за кольором: червоний, жовтий, червоний... (можна чергувати за формою, розміром та товщиною). Запропонуйте йому продовжити низку.
Викладаємо фігури одна за одною так, щоб кожна наступна відрізнялася від попередньої лише однією ознакою: кольором, формою, розміром, товщиною.
Викладаємо ланцюжок з блоків Дьенеша, щоб поряд не було фігур однакових за формою та кольором (за кольором та розміром; за розміром та формою, за товщиною та кольором тощо).
Викладаємо ланцюжок, щоб поряд були фігури однакові за розміром, але різні за формою і т.д.
Викладаємо ланцюжок, щоб поряд були фігури однакового кольору та розміру, але різної форми (однакового розміру, але різного кольору).
Кожній фігурі потрібно знайти пару, наприклад, за розміром: велике жовте коло встає в пару з маленьким жовтим колом і т.д.
Викладаємо перед дитиною 8 логічних блоків Дьєнеша, і поки вона не бачить, під одним з них ховаємо «скарб» (монетку, камінчик, вирізану картинку тощо). Дитина повинна ставити вам питання, що наводять, а ви можете відповідати тільки "так" чи "ні": «Клад під синім блоком?» - «Ні», «Під червоним?» - "Ні". Дитина робить висновок, що скарб під жовтим блоком, і розпитує далі про розмір, форму та товщину. Потім "скарб" ховає дитина, а дорослий ставить навідні питання.
За аналогією з попередньою грою можна сховати в коробочку одну з фігур, а дитина ставитиме питання, щоб дізнатися, що за блок лежить в коробочці.
В один ряд викладається 3 блоки Дьєнеша, а в інший - 4. Запитайте дитину, де блоків більше і як їх зрівняти.
Викладаємо в ряд 5-6 будь-яких фігур. Потрібно побудувати нижній ряд фігур так, щоб під кожною фігурою верхнього ряду опинилася фігура іншої форми (колір, розмір).
Пропонуємо таблицю з дев'яти клітин із виставленими у ній фігурами. Дитині потрібно підібрати блоки, що відсутні.
У грі у доміно фігури діляться між учасниками порівну. Кожен гравець почергово робить свій перебіг. За відсутності фігури хід пропускається. Виграє той, хто першим викладе всі постаті. Ходити можна по-різному: фігурами іншого кольору (форми, розміру).
Дитині пропонується викласти блоки Дьєнеша за накресленою схемою-картинкою, наприклад, намальовано червоне велике коло, за ним синій маленький трикутник тощо.
З логічних блоків Дьенеша можна становити площинні зображення предметів: машинка, паровоз, будинок, вежа.
Мама прибирає в коробку тільки прямокутні блоки, а дитина все червоні, потім мама прибирає лише тонкі фігури, а дитина – великі тощо.
Потрібно розподілити фігури між мамою та дитиною таким чином, щоб мамі дісталися всі круглі, а малюкові всі жовті блоки. Блоки складаються у два обручі або відзначені мотузкою кола. Але як розділити коло жовтого кольору? Він має перебувати на перетині двох кіл.
Дитині треба підбирати блоки Дьєнеша за картками, де зображені їхні властивості.
Дитині показують картку із зображеною на ній однією властивістю або декількома. Наприклад, якщо дитині показується синя пляма, потрібно відкласти всі сині фігури; синя пляма та двоповерховий будиночок – відкладаємо всі сині та великі фігури; синя пляма, двоповерховий будиночок і силует кола – це сині кола – товсті та тонкі тощо.
колір позначається плямою
величина – силует будиночка (великий, маленький).
форма – контур фігур (круглий, квадратний, прямокутний, трикутний).
товщина - умовне зображення людської фігури (товстий та тонкий).
Потім завдання із картками поступово ускладнюються.
У цій статті наведено лише деякі ігри з логічними блоками Дьєнеша, але насправді їх набагато більше. Також до набору з блоками додається інструкція на 8 сторінках, де можна ознайомитися з цією методикою та іграми докладніше.
Стать дитини | |
Стать | мальчик;девочка |
Вік | |
Вік | 2;3 |
Якості, які розвиваються | |
Якості, які розвиваються | логика;внимание |