З математичної точки зору палички це множина, на якій легко виявляються відносини еквівалентності і порядку. У цій множині приховані численні математичні ситуації. Колір і величина, моделюючи число, підводять дітей до розуміння різних абстрактних понять, що виникають в мисленні дитини природно як результат його самостійної практичної діяльності.
Використання «чисел в кольорі» дозволяє одночасно розвинути у дітей уявлення про число на основі рахунку і вимірювання. До висновку, що число з'являється на основі рахунку і вимірювання, діти приходять на базі практичної діяльності, в результаті різноманітних вправ. За допомогою кольорових паличок дітей також легко підвести до усвідомлення відносин більше - менше, більше - менше на ..., навчити ділити ціле на частини і вимірювати об'єкти умовними мірками, повправлятися в запам'ятовуванні складу чисел з одиниць і менших чисел, підійти впритул до складання, множення, віднімання і ділення чисел. Крім цього, граючи з паличками, діти освоюють такі поняття як «ліве», «довге», «між», «кожен», «одна з ...», «який-небудь», «бути одного і того ж кольору», «бути не блакитного кольору», «мати однакову довжину» і ін.
Комплект складається з 116 пластмасових призм 10-ти різних кольорів і форм. Найменша призма має довжину 10 мм і є кубом. Вибір кольору має на меті полегшити використання комплекту. Палички 2,4,8 утворюють «червону сім'ю», 3,6,9 - «синю сім'ю». «Сімейство жовтих» складають 5 і 10. Підбір паличок в одне сімейство (клас) відбувається не випадково, а пов'язаний з певним співвідношенням їх за величиною. Наприклад, в сімейство червоних входять числа кратні двом і т.д. У кожному з наборів діє правило: чим більше довжина палички, тим більше значення того числа, яке вона виражає.
Для вашої зручності ми виклали на сайт докладну інструкцію до цього набору:
Інструкція до паличок Кюїзенера, 3-7 років
Рекомендовано для дітей 3-7 роківМатеріал: поліпропіленУпаковка: картонна коробкаРозміри: 17x17x4 смТоргова марка: Корвет
До складу входять:
- білі палички - довжина 10 мм (число "1") - 25 шт.,
- рожеві палички - довжина 20 мм (число "2") - 20 шт.,
- блакитні палички - довжина 30 мм (число "3") - 16 шт.,
- червоні палички - довжина 40 мм (число "4") - 12 шт.,
- жовті палички - довжина 50 мм (число "5") - 10 шт.,
- фіолетові палички - довжина 60 мм (число "6") - 9 шт.,
- чорні палички - довжина 70 мм (число "7") - 8 шт.
- бордові палички - довжина 80 мм (число "8") - 7 шт.
- сині палички - довжина 90 мм (число "9") - 5 шт.
- помаранчеві палички - довжина 100 мм (число "10") - 4 шт.
У комплект входять рекомендації по використанню паличок.Ігрові завдання кольорових паличок
Лічильні палички Кюїзенера є багатофункціональним математичним посібником, який дозволяє "через руки" дитини формувати поняття числової послідовності, складу числа, відносин «більше - менше», «право - ліво», «між», «довше», «вище» і багато іншого . Набір сприяє розвитку дитячої творчості, розвитку фантазії і уяви, пізнавальної активності, дрібної моторики, наочно-дієвого мислення, уваги, просторового орієнтування, сприйняття, комбінаторних і конструкторських здібностей.
На початковому етапі занять палички Кюїзенера використовуються як ігровий матеріал. Діти грають з ними, як зі звичайними кубиками, паличками, конструктором, по ходу ігор та занять, знайомлячись з кольрами, розмірами і формами.
На другому етапі палички вже виступають як посібник для маленьких математиків. І тут діти вчаться осягати закони загадкового світу чисел і інших математичних понять.
Ігри та заняття з паличками Кюїзенера
Знайомимося з паличками. Разом з дитиною розгляньте, переберіть, помацайте всі палички, розкажіть якого вони кольору, довжини.
Візьми в праву руку якомога більше паличок, а тепер в ліву .
Можна викладати з паличок на площині доріжки, паркани, поїзди, квадрати, прямокутники, предмети меблів, різні будиночки, гаражі.Викладаємо драбинку з 10 паличок Кюїзенера від меншої (білої) до більшої (помаранчевої) і навпаки. Пройдіться пальчиками по сходинках драбинки, можна порахувати вголос від 1 до 10 і назад.Викладаємо драбинку, пропускаючи по 1 паличці. Дитині потрібно знайти місце для відсутніх паличок.Можна будувати з паличок, як з конструктора, об'ємні споруди: колодязі, башточки, хатинки і ін.Розкладаємо палички за кольором, по довжині."Знайди паличку того ж кольору, що і у мене. Якого вони кольору?""Поклади стільки ж паличок, скільки і у мене"."Виклади палички, чергуючи їх за кольором: червона, жовта, червона, жовта" (надалі алгоритм ускладнюється).Викладіть кілька лічильних паличок Кюїзенера, запропонуйте дитині їх запам'ятати, а потім, поки дитина не бачить, заховайте одну з паличок. Дитині потрібно здогадатися, яка паличка зникла.Викладіть кілька паличок, запропонуйте дитині запам'ятати їх взаємне розташування і поміняйте їх місцями. Малюкові треба повернути все на місце.Викладіть перед дитиною дві палички: "Яка паличка довше? Яка коротше?" Накладіть ці палички одна на одну, підрівняти кінці, і перевірте.Викладіть перед дитиною декілька паличок Кюїзенера і запитайте: «Яка найдовша? Яка найкоротша? »Розкладіть палички на 2 купки: в одній 10 штук, а в інший 2. Запитайте, де паличок більше.Попросіть показати вам червону паличку, синю, жовту. "Покажи паличку, щоб вона була не жовтого".Попросіть знайти 2 абсолютно однакові палички Кюїзенера. Запитайте: "Які вони по довжині? Якого вони кольору?"Побудуйте поїзд з вагонів різної довжини, починаючи від самого короткого і закінчуючи самим довгим. Запитайте, якого кольору вагон. Який вагон праворуч від синього, зліва від жовтого. Який вагон тут найкоротший, найдовший? Які вагони довше жовтого, коротше синього.Викладіть кілька пар однакових паличок і попросіть дитину «поставити палички парами».Назвіть число, а дитині потрібно буде знайти відповідну паличку Кюїзенера (1 - біла, 2 - рожева і т.д.). І навпаки, ви показуєте паличку, а дитина називає потрібне число. Тут же можна викладати картки із зображеними на них точками або цифрами.З декількох паличок потрібно скласти таку ж по довжині, як бордова, помаранчева.З декількох однакових паличок потрібно скласти таку ж по довжині, як помаранчева.Скільки білих паличок вкладеться у синій паличці?За допомогою помаранчевої палички потрібно виміряти довжину книги, олівця і т.п."Перерахуйте всі кольори паличок, що лежать на столі"."Знайди в наборі найдовшу і найкоротшу паличку. Постав їх одна на одну, а тепер поруч одну з одним"."Обери 2 палички одного кольору. Які вони по довжині? Тепер знайди 2 палички однієї довжини. Якого вони кольору?""Візьми будь-які 2 палички і поклади їх так, щоб довга виявилася внизу".Покладіть паралельно один одному три бордові лічильні палички Кюїзенера, а праворуч чотири такого ж кольору. Запитайте, яка фігура ширше, а яка вузька."Постав палички від найнижчої до найбільшої (паралельно одна одній). До цих паличок поклади зверху такий же ряд, тільки в зворотному порядку". (Вийде квадрат)."Поклади синю паличку між червоною і жовтою, а помаранчеву зліва від червоної, рожеву зліва від червоної"."З закритими очима візьми будь-яку паличку з коробки, подивися на неї і назви її колір" (пізніше можна визначати колір паличок навіть із закритими очима)."З закритими очима знайди в наборі 2 палички однакової довжини. Одна з паличок у тебе в руках синя, а інша тоді якого кольору?""З закритими очима знайди 2 палички різної довжини. Якщо одна з паличок жовта, то можеш визначити колір інший палички?""У мене в руках паличка трохи довше блакитної, вгадай її колір".
"Назви всі палички довші червоної, коротше синьої", - і т.д."Знайди дві будь-які палички, які не будуть рівні цій паличці".Будуємо з паличок Кюїзенера пірамідку і визначаємо, яка паличка в самому низу, яка в верху, яка між блакитною та жовтою, під синьою, над рожевою, яка паличка нижче: бордова або синя."Виклади з двох білих паличок одну, а поруч поклади відповідну їх довжині паличку (рожеву). Тепер кладемо три білих палички - їм відповідає блакитна", - і т.д."Візьми в руку палички. Порахуй, скільки паличок у тебе в руці".З яких двох паличок можна скласти червону? (Склад числа)У нас лежить біла лічильна паличка Кюїзенера. Яку паличку треба додати, щоб вона стала по довжині, як червона.З яких паличок можна скласти число 5? (Різні способи)На скільки блакитна паличка довше рожевої ?."Склади два потяги. Перший з рожевою і фіолетовою, а другий з блакитною та червоною"."Один поїзд складається з блакитної і червоної палички. З білих паличок склади поїзд довше наявного на 1 вагон"."Склади поїзд з двох жовтих паличок. Вибудуй поїзд такої ж довжини з білих паличок"Скільки рожевих паличок вміститься в помаранчевій?Викладіть чотири білі лічильні палички Кюїзенера, щоб вийшов квадрат. На основі цього квадрата можна познайомити дитину з частками і дробами. Покажи одну частину з чотирьох, дві частини з чотирьох. Що більше - ¼ або 2/4?"Склади з паличок кожне з чисел від 11 до 20".Викладіть з паличок Кюїзенера фігуру, і попросіть дитину зробити таку ж (в подальшому свою фігуру можна прикривати від дитини аркушем паперу).Дитина викладає палички, слідуючи вашим інструкціям: "Поклади червону паличку на стіл, справа поклади синю, знизу жовту," - і т.д.Намалюйте на аркуші паперу різні геометричні фігури або букви і попросіть малюка покласти червону паличку поруч з буквою "а" або в квадрат.З паличок можна будувати лабіринти, якісь хитромудрі візерунки, килимки, фігурки. Більш детально з методичними рекомендаціями можна ознайомитися в посібнику "розвиваючі ігри та заняття з паличками Кіюзенера".
Якщо запропонованих ігор-завдань мало, можна викладати різні фігури по картинкам-схемами. Готові схеми можна знайти в книзі В. Новікова та Л.Тіхоновой «Розвиваючі ігри та заняття з паличками Кюїзенера. Роздатковий матеріал ". За даним посібником можна виготовити плоский варіант картонних паличок (вирізати їх з кольорового вкладки). Якщо такі картонні смужки наклеїти на смужки магніту - то можна буде в них грати, прикріплюючи до холодильника або до магнітної дошки.
* Відповідає затвердженому переліку засобів навчання та обладнання навчального і загального призначення для навчальних кабінетів початкової школи, в рамках концепції Нової української школи в загальноосвітніх навчальних закладах I ступеня згідно Наказу Міністерства освіти і науки України від 13.07.2017 р .. №1021 та розпорядження Кабінету Міністрів України від 14 грудня 2016 №988-р «Про схвалення Концепції реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти« Нова українська школа на період до 2029 рр.»