Вільний простір Монтессорі
Малюкам та дітям з особливими освітніми потребами необхідна особливо підготовлене розвиваюче середовище, яке має на увазі особливий побут і велику кількість дидактичних матеріалів, що сприяють їх сенсорному розвитку. Зони Монтессорі побудовані таким чином, щоб дитина мала можливість гармонійно розвиватися у всіх напрямках.
ЗОНИ МОНТЕССОРІ
Зона побутової діяльності - це зона реального житті. Тут дитина вчиться здійснювати життєво необхідні дії: чистити, мити, одягатися, вирізати та ін. Під час заняття тренується увагу, розвивається моторика.
Зона сенсорного розвитку. Тут діти вчаться розрізняти предмети за різними характеристиками: розміром, вагою, висотою, формою. Спочатку їм доводиться робити співвідношення візуально, виділяючи характерні особливості. А також розвиток нюху, дотику, слуху, зору, тактильних відчуттів.
Зона вправ з водою. Тренуються навички користування водою: переливання її з різних ємностей і різними способами: ложками, за допомогою губок, банками. Також допускається можливість діставати предмети з таза з водою. Переважно в цьому процесі задіяні кульки і гудзики.
Зона для розвитку дрібної моторики. Тут різні матеріали, для пальчикової тренування: шнурівки, намистини, вкладиші і т.д. З ними проводяться прості, але корисні дії: зав'язування-розв'язання, намотування-розмотування, закручування-розкручування, вижимання і ін.
Зона продуктивного образотворчого мистецтва. Малювання різними методами: пальчиками, кистями, крейдою тощо. Тут не стоїть завдання освоїти техніку малювання в звичному розумінні, головне художньо прожити образ. Дитина сама вибирає матеріали і способи передачі.
Зона розвитку мовлення. Тут діти мають можливість розширити свій словниковий запас, в розвитку фонематичного слуху, вони поступово готуються до оволодіння письмом, освоюючи друковані та письмові букви за допомогою рухомого алфавіту.
Зона космосу для активізації розумового розвитку і створення цілісної картини світу з посібниками, спрямованими на осягнення основ мови, математики, ботаніки, анатомії, географії та інших наук.
Зона для розвитку координації, тренування вестибулярного апарату, м'язів і спритності рухів.
Успішність фізичного, розумового та емоційного розвитку в значній мірі залежить від рівня сенсорного розвитку дітей:
- по-перше, наскільки добре дитина чує, бачить, відчуває навколишній світ;
- по-друге, наскільки якісно вона може оперувати цією інформацією;
- по-третє, наскільки точно вона ці знання може висловити у мові.
Заняття в Монтессорі середовищі дозволяють стимулювати зорову, слухову, тактильну модальність і використовувати цю стимуляцію тривалий час, оскільки в даних умовах використовується масований потік інформації на органи чуття і аналізатор, а сприйняття стає більш активним.