Що робити якщо дитина не називає кольори.

Що робити, якщо дитина не називає кольори?

Якщо дитина після трьох років не може назвати кольори на прохання батьків, потрібно розібратися в причинах.

Для того щоб зрозуміти, чому так відбувається, необхідно провести кілька тестів.

Тест на визначення того, чи бачить дитина кольори

Гра "Схованки". Покладіть перед дитиною кілька однакових предметів одного кольору та один такий самий предмет іншого кольору. Перемішайте їх і попросіть дитину знайти той предмет, що відрізняється за кольором. Потім знову перемішайте предмети і знову попросіть знайти той, що відрізняється. Далі замініть "зайвий" предмет на інший основний колір.


Якщо дитина легко знаходить зайвий колір, то вона розрізняє кольори, але або не знає їх назв, або ще не сформувала зв’язок "слово – колір".

Можлива ситуація, коли дитина не бачить лише один конкретний колір. Тому експеримент краще проводити з усіма основними кольорами: жовтим, червоним, синім, зеленим.

На фото використаний набір Логічна гра 92 деталі, 6 кольорів, гумові фігурки, картки іззавданнями арт 2188-59.

Тест на знання назв кольорів

Візьміть набір тварин, яких дитина добре знає, наприклад, набір тваринок шести кольорів арт 2188-28. Дорослий називає тваринок і їхній колір, наприклад: "жовтий носоріг", "червоний бегемот", "зелений слон", "блакитний лев". Дитина повинна знайти відповідну тваринку. Потім дорослий називає лише колір, а дитина вказує на правильну тваринку. Якщо дитина помиляється, дорослий каже: "Подумай ще", а якщо правильно показує – обов’язково похваліть її.


Аналогічно можна грати з набором овочів або фруктів. Наприклад, машинка "Фруктова Автошка" має сортер із коробочками-брязкальцями, всередині яких фрукти, що відповідають кольору коробочки.


Ці вправи допоможуть батькам визначити, чи може дитина розрізняти кольори, навіть якщо ще не запам’ятала їх назви.

Ускладнення завдань

Визначення кольорів за картками. Використовуйте картки із зображенням кольору на білому фоні, наприклад, картки Домана "Форма та колір". Покладіть перед дитиною картки основних кольорів (усього 6 карток). Дорослий називає колір, а дитина бере картку в руки. Так дитина не має асоціації з предметом і не отримує підказки. Потім міняємося ролями: дитина називає колір, а дорослий – знаходить картку.


Часто проблеми виникають на цьому етапі. Дитина може знайти пару "предмет – колір", але їй важко назвати сам колір. Якщо на початку гри у дитини виникають труднощі, варто зробити паузу та перейти до іншої гри.

Гра, що допоможе запам’ятати назви кольорів

Щоб дитині було легше запам’ятати назви кольорів, потрібно використовувати асоціації. Фрази "зелений огірок", "червоний помідор" легше запам’ятати, ніж просто назви кольорів. Використовуйте лише ті предмети, які дитина добре знає. Коли вона засвоїть ці фрази, можна ставити запитання: "Якого кольору огірок?". Якщо дитина правильно називає колір, можна переходити до наступного рівня.

Сортування за кольорами

Візьміть іграшку, колір якої дитина добре знає. Назвіть цей колір і попросіть знайти всі іграшки такого ж кольору. Коли дитина навчиться сортувати за кольорами основних кольорів, можна ускладнити завдання – використовувати квадрати різних кольорів, розрізані на менші фігури (наприклад, квадрати Нікітіна).

Гра для закріплення зв’язку "назва кольору – колір предмета"

Найкраще для цього підходять пластикові конструктори з деталями різного кольору. Дитина будує, а ви допомагаєте та подаєте деталі. Запитуйте: "Якого кольору деталь тобі зараз потрібна – червона чи синя?" (тримайте обидві деталі в руках). Дитина отримує ту, яку назвала. Пізніше можна домовитися, що дитина сама називає потрібний колір. Час від часу навмисне робіть помилки – якщо ви подаєте деталь не того кольору, дитина повинна виправити вас.

Використання кольорів у повсякденному житті

Під час спілкування з дитиною частіше використовуйте назви кольорів: "Зараз ми одягнемо блакитні шкарпетки, сірі рукавиці", "Будемо їсти зелені огірки, помаранчевий апельсин". Проте важливо враховувати, що кольори повинні бути чіткими. Наприклад, "жовте сонце", "синє небо", "помаранчева морква" – це правильні приклади. А ось "жовта або рожева морква", "сукня у фіолетові квітки" можуть заплутати дитину.

Дотримуючись цих рекомендацій, ви допоможете дитині швидше освоїти назви кольорів та навчитися правильно їх використовувати.